Smaken av sol & sommar – hela året!

Fruktbudet Blogg

Nyheter och meddelanden för allt som rör Fruktbudet, vår produkter och andra intressanta ämnen.

7 sommarfrukter som är bra för vår hälsa – Fruktbudet

Den svenska sommaren är en otroligt härlig och efterlängtad säsong. Efter att ha tagit oss igenom den långa och mörka vintern längtar vi alla efter ljusare dagar, mildare väder och att få ta del av den vackra natur som vårt land har att erbjuda. Sveriges geografiska placering ger oss en unik uppskattning för sommaren som får oss att verkligen förstå värdet av de få månaderna då solen skiner starkt på himlen. Med detta kommer även den efterlängtade möjligheten att njuta av sommarens godheter! En särskild njutning under sommaren är de smakrika sommarfrukterna som kommer tillbaka. Dessa färgglada och saftiga frukter ger oss inte bara en explosion av smaker utan också en välkomnad hälsoboost efter den långa vintern. I detta inlägg dyker vi djupare in i ämnet sommarfrukter och listar 7 goda frukter som kommer att ge dig ännu mer njutning och näring under sommaren! 

Fördelar med att äta sommarfrukter

Sommaren är högsäsong för många smakrika frukter. Detta gör att de dels blir lite billigare, men även lite bättre för miljön! Sommarfrukter lockar inte bara med sin ljuvliga smak, utan de förser oss också med viktiga näringsämnen (som vitaminer och mineraler) som stärker vår hälsa. Genom att äta fler sommarfrukter blir det enklare för oss att upprätthålla en balanserad och mångsidig kost, från den sötma du får i dig från jordgubbar till den syrliga friskhet du upplever från en citrusfrukt. De näringsämnen som finns i sommarfrukter är även viktiga för att vi ska kunna känna oss friska och starka. Många sommarfrukter är sprängladdade med antioxidanter, som hjälper med att bekämpa skadliga fria radikaler i kroppen och boostar vårt immunförsvar genom att minska risken för inflammation. 

Under sommaren är det extra viktigt att hålla dig hydrerad, då värmen lätt kan göra att våra kroppar blir uttorkade. Vi behöver alltså få i oss en hel del vätska, och för att undvika att få vätskebrist är det bra att få i sig frukt och grönt som innehåller mer vatten. Ett exempel på några frukter som innehåller extra mycket vatten är vattenmelon, jordgubbar och grapefrukt. Många sommarfrukter är även en bra källa till elektrolyter, som hjälper med många viktiga funktioner i vår kropp, bl.a. vätskebalansen. 

Sommarfrukter som är bra för vår hälsa

Att äta mer frukt under sommaren är alltså ett enkelt och smidigt sätt att hålla kroppen hydrerad och nöjd. Vi tar en närmare titt på några av de sommarfrukter som vi tror kommer göra dig gott att äta lite extra av under den varma sommarsäsongen! 

1. Persikor

443:

En läcker och klassisk stenfrukt som dyker upp tidigt under sommaren är persikan! Utöver dess söta smak är det en frukt som består av en hög andel C-vitamin, kostfibrer, och antioxidanter. Eftersom att den även innehåller olika sorters fruktsocker är den en källa till lättåtkomlig energi som snabbt kan tas upp av kroppen och pigga upp dig i värmen.

2. Bigarråer

442:

Bigarråer är en färgrik sommarfavorit som är både söta och saftiga, men även har många hälsofördelar! Bigarråer tillhör körsbärssläktet, och särskiljs från klassiska körsbär på grund av att de är odlade sorter av sötkörsbär. Den mörkröda färgen kommer från ett pigment som kallas för antocyaniner. Dessa fungerar även som antioxidanter i våra kroppar, som hjälper till att motverka inflammation. Utöver detta innehåller de även en högre halt kalium, som hjälper till att stödja hjärt- och muskelfunktionen.

3. Vattenmelon

444:

När vi tänker på sommarfrukter är det många som direkt tänker på vattenmelonen, som är en svalkande storfavorit! Dess höga vattenhalt gör den till en perfekt frukt att äta under varma sommardagar för att hålla oss hydrerade. En vattenmelon innehåller faktiskt så mycket som cirka 90% vatten.

Utöver dess höga vattenhalt innehåller även frukten en hel del andra vitaminer och mineraler, bl.a. vitamin C, vitamin A, lykopen, och betakaroten. Det föreslås dock att personer med magproblem (t.ex. IBS eller uppblåsthet) bör vara försiktiga med sitt intag av vattenmelon.

4. Äpplen

445:

Det klassiska äpplet är en av de mest näringsrika frukterna året runt! Förutom att vara hydrerande är de en utmärkt källa till t.ex. kostfiber, vitamin C och kalium. Äpplen bidrar även till att förbättra hjärthälsan och sänka kolesterolnivåer. Visst blir man lätt sugen på smakrika svenska äpplen under en varm sommardag? Eftersom att äpplen kommer i många varianter med olika texturer och olika smaker är det svårt att tröttna på den populära frukten.

5. Jordgubbar

446:

En annan sommarfavorit, som nästan har blivit en synonym för svensk sommar, är jordgubbar! Att äta jordgubbar under sommaren är inte bara en smakupplevelse, det ger oss även en boost med nyttiga näringsämnen som främjar vår hälsa. För dig som exempelvis vill få i dig mer C-vitamin är jordgubbar den perfekta frukten för dig – den motverkar även hudens åldrande och lyfter dina kollagennivåer.

6. Honungsmelon

447:

Sommaren är högsäsong för olika typer av meloner. Utöver vattenmelon är honungsmelonen en annan sorts melon som ofta syns mer under sommaren. Även honungsmelonen innehåller ca 90% vatten, vilket innebär att den är extra uppfriskande och hydrerande för kroppen under en varm sommardag. Frukten är även rik på bl.a. kalium, ett mineral som hjälper dig att optimera kroppens utveckling, och B-vitaminer som tiamin och niacin.

7. Mango

448:

Under sommaren äter vi många olika typer av frukter, inklusive vissa exotiska frukter som inte växer naturligt i Sverige. Mangon är en sådan exotisk frukt som är extra populär under sommaren, på grund av sin saftiga smak och sommarkänsla. Frukten innehåller näringsämnen som vitamin A, vitamin C, betakaroten, polyfenoler och enzymer som bl.a. underlättar matsmältningen. Ät mer mango under sommaren för en hälsoboost med tropisk smak! 

Säsongsanpassade fruktkorgar från Fruktbudet 

Sammanfattningsvis finns det ett brett urval av goda sommarfrukter som inte bara tillfredsställer våra smaklökar, utan också erbjuder en rad hälsofördelar för våra kroppar. På sommaren kan dessa njutas av på många olika sätt, t.ex. som mellanmål på jobbet, i en sallad på lunchen, eller i en park på en varm dag. Genom att äta mer av dessa frukter under sommaren kan vi njuta av deras näringsrika egenskaper och främja vår hälsa!

För oss på Fruktbudet är det viktigt att vi kan erbjuda företag och dess anställda möjligheten att ta del av säsongsanpassad frukt – både för att det är gott och hälsosamt, men även för att det är bättre för miljön! Vi anpassar alltid våra fruktkorgar utifrån säsong för att se till att du får en varierad och härlig smakupplevelse. 

Utforska vårt utbud av fruktkorgar!